Veelgestelde Vragen

Kwaliteitscriteria

Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst (WGBO)

Als u besluit in behandeling te gaan is er wettelijk sprake van een overeenkomst tussen u en uw behandelaar. De rechten en plichten van deze overeenkomst staan omschreven in de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst (WGBO).

Belangrijke rechten voor u als cliënt, zijn:

• Het recht op informatie

• Het recht op geheimhouding van uw gegevens

• Het recht op inzage van uw dossier

• Het recht om zelf een hulpverlener te kiezen

• Het recht om een klacht in te dienen

Informatieverstrekking:

Van de behandeling wordt een dossier aangelegd. Er vindt altijd terugkoppeling naar de huisarts plaats, tenzij u daar bezwaar tegen maakt.

Informatie aan bijvoorbeeld bedrijfsartsen of verzekeringsgeneeskundigen wordt enkel verstrekt met uitdrukkelijke toestemming en na bespreking met u.

Een psychiater/ psychotherapeut heeft een geheimhoudingsplicht tegenover derden. Hij of zij mag alleen in noodsituaties zijn geheimhoudingsplicht doorbreken, bijvoorbeeld in het geval mensen een gevaar voor zichzelf of hun omgeving vormen. Hij of zij heeft geen toestemming van u nodig voor overleg met collega’s (die overigens ook een geheimhoudingsplicht hebben).

De vrijgevestigde psychiater/ psychotherapeut is vanuit de Zorgverzekeringswet verplicht om gegevens te registreren die tot u persoonlijk herleidbaar zijn en moet u volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) over die registratie informeren. Als u die registratie niet wenselijk vindt, is het verstandig hierover eerst met uw behandelaar te overleggen.

Gegevens worden twintig jaar bewaard.

Crisis

GGZ Christoph kan geen 24-uurs bereikbaarheid bieden. Dit heeft als consequentie dat patiënten die deze vorm van zorg nodig hebben zich beter kunnen aanmelden bij één van de regionale GGZ-instellingen. Mocht er toch sprake zijn van een crisissituatie tijdens de behandeling, dan dient u contact op te nemen met uw huisarts of dienstdoende huisarts via de huisartsen spoedpost. In overleg met de huisarts kan eventueel de crisisdienst van de GGZ ingeschakeld worden.
Daarnaast kunnen er tijdens de behandeling afspraken worden gemaakt ten aanzien van de bereikbaarheid van de behandelaar in crisissituaties. Bij diens afwezigheid is er een waarnemer op wie zo nodig een beroep kan worden gedaan, doorgaans via de behandelaar.

Wachttijden

Op dit moment is er een tijdelijke aanmeldstop en worden helaas geen nieuwe patiënten aangenomen. Mocht dit te lang duren voor u, dan kunt u aan uw verwijzer vragen om contact op nemen zodat eventuele andere mogelijkheden kunnen worden besproken. 

ROM (Routine Outcome Measurement of Monitoring)

Zorgverzekeraars zijn wettelijk belast met de bewaking van kwaliteit van zorg. Dit heeft ertoe geleid dat behandelaren verplicht worden gesteld vragenlijsten af te nemen om het effect van behandeling te meten. Ze hopen zo meer inzicht te krijgen in het effect van behandeling, opdat met de uitkomsten verantwoorde keuzes binnen de zorg gemaakt kunnen worden.

Dit betekent dat u doorgaans een of twee maal (per jaar) een vragenlijst ontvangt over psychische klachten en de omstandigheden waarin deze zich voordoen: tenminste aan het begin en aan het einde van een behandeling. Een maal per jaar of aan het einde van de behandeling ontvangt u een vragenlijst die de tevredenheid over de behandeling meet. Privacy is steeds gewaarborgd.

Klachtenprocedure

Als u klachten heeft over de behandeling stel ik het zeer op prijs dat u die allereerst met mij bespreekt. Mochten we daar niet uitkomen, dan kunt u contact opnemen met Erisietsmisgegaan.nl. Erisietsmisgegaan.nl is een externe organisatie waarbij zelfstandig gevestigde psychiaters zijn aangesloten om onvrede of klachten over de zorg te helpen oplossen.
Gebruik hiervoor het formulier melden onvrede bij Erisietsmisgegaan.nl
Na het indienen van dit formulier nemen zij telefonisch contact met u op om uw melding te bespreken.
• De klachtenfunctionaris bemiddelt tussen u en de zorgverlener op basis van hoor en wederhoor.
• U kunt bij het verwoorden van de klacht hulp krijgen van een klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionarissen van Erisietsmisgegaan.nl zijn getraind en ervaren in communicatie, coaching en advies en zijn op geen enkele manier verbonden aan de zorgverlener.
• Als u zich kunt vinden in de manier waarop de klacht is verwoord, wordt de klacht definitief gemaakt en naar de zorgverlener gezonden.
• De zorgverlener reageert zo snel mogelijk maar in ieder geval binnen twee werkweken gemotiveerd op de klacht vanuit zijn of haar visie. Daarbij zal de zorgverlener in ieder geval ingaan op de door u voorgestelde oplossing of een andere oplossing voorstellen.
• De klacht wordt in principe binnen zes werkweken afgehandeld. Deze termijn kan gemotiveerd met vier werkweken worden verlengd.
• Als u en de zorgverlener het eens zijn over een oplossing van het probleem, worden de klacht, de reactie daarop van de zorgverlener en de door beiden aanvaarde oplossing in een digitaal dossier opgeslagen en wordt het dossier gesloten. Het dossier wordt gedurende 2 jaar bewaard. Indien nodig kan het dossier op verzoek van betrokkenen geopend worden.

Hiermee wordt de klacht behandeld volgens de richtlijnen van de Wkkgz. Indien de behandeling van uw klacht en/of bemiddeling niet tot een voor u passende oplossing heeft geleid dan kunt u uw klacht voorleggen aan de onafhankelijke geschillencommissie in Den Haag.
De geschillencommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en tenminste twee onafhankelijke leden: één of meer leden die worden geacht het perspectief van u te kunnen vertegenwoordigen en één of meer leden die het perspectief van de zorgverlener kunnen vertegenwoordigen. De geschillencommissie wordt bij de behandeling van een klacht bijgestaan door een secretaris. De leden en de secretaris zijn onafhankelijk van de partijen die bij de klacht betrokken zijn.

Een BIG- geregistreerd psychiater/ psychotherapeut valt onder het Tuchtrecht, het is daarom tevens mogelijk een klacht in te dienen bij het Tuchtcollege voor de gezondheidszorg (www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl).

Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld

Sinds 1 juli 2013 zijn beroepsbeoefenaren op grond van de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling verplicht om een meldcode te hanteren met als doel correct te handelen bij signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Indien hier sprake van is zal dit met u besproken worden.

Waarneming bij afwezigheid

Bij afwezigheid zal, indien noodzakelijk/wenselijk, een waarnemer beschikbaar zijn. Indien de praktijk door onvoorziene omstandigheden langer dan 4 weken gesloten is, wordt u tijdig geïnformeerd over waarneming van de behandeling door een andere praktijk/instelling.